الأربعاء، 3 أكتوبر 2007

بلدنا فيها جمال

بلدنا فيها جمال
وجمالها فاق حسني
أنا اللي كنت مثال
في جمال وف حسني
فيها سرور وكمال
وتلال محبه ومال
ماتلاقي فيها محال
ولا لص مش وطني


بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني



بلدنا جنه بدون بيبان
مفتوحه حتي للشيطان
ماترد ضيفها لو جعان
تدبح عيالها وتطعمه


تديله خيرها وخير ترابها
وتعفي عنه لو خربها
ضيفنا حتي ولو نهبها
بأي عين هنكلمه


كرم الضيافه يلزمه
مبعوث رفيع ونحزّمه
يروح لضيفنا ويعزمه
علي كيف هواه يهدم ويبني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها حرّ وزمهرير
فيها ألف وجيه وزير
والصغّير والكبير
طراطير ولازم ليه تغني


فيها فكر رشيد ماددلي
ألف إيد في الليل تقيد لي
وإللي راح بكرامتي عادلي
وجه قعدلي ف عيني نني





بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها كنز (غالي) مالي منه ايد
فيها (عزّ) يهز لو حتي الحديد
فيها مَزّ بوِزّ وبدم وصديد
بس ليه ع الطيبين بس التجني


فيها الحمار مابقاش يجر كارو ليه
كده فجأه صار بيجر ماركة شيفروليه
راحت عليك يا قطر ولّع باللي فيه
عدوك المغرور (منصور) وأقوي مني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها عقل (نظيف) جلبلي
شرق غرب بحري قبلي
صحه زي وعل جبلي
ثقافه نورها زاد حرقني


فيها شيخ شيّخ صفوفي
طنطاوي كان أو كان منوفي
أهو جيش بيصنع فيلمنوفي
بطوله زايفه فضحها ظني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني



فيها مجد بتاع غناوي
فيها رقص علي القهاوي
هزّ وسط وهز مبدأ
في المكاسب والبلاوي


فيها ماللي تحب تسمع
أو تشوف لو كنت غاوي
سيرك خاوي وفيه أبالسه
بس صاحب السيرك حاوي

ناوي

ناوي حتي ولو ماناوي
الحقيقه أنا ليها راوي
هقولها صبح وف العشاوي
حقيقه فعلاً غصب عني
دي بلدنا فيها جمال
وجمالها فــــــــــــــاااااااااااااااااااااق حسني

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

ما عجبني كلامك