السبت، 22 سبتمبر 2007

العيب إن الشائعات بتطلع كدب

والله يا أخي الشعب المصري ده شعب إبن حلال علشان ما ينفعش أقول المعني التاني الذي يقصد به المكر والدهاء
مش علشان إحنا ف رمضان لكن علشان أنا محترم
الشعب ده رغم إنه عبقري في التكيف وتسيير الأمور
إلا إنه ساعات بيحتال علي كده علشان يفضفض
ولو إن ده مبيحصلش كتير إلا إنه بيحصل
كل ده طبعاً بخصوص الشائعه إللي طلعت فجأة وضربت كل الأرقام القياسيه ودخلت موسوعة جينيس للأرقام القياسيه
بجد مش تهريج
أنا عن نفسي باقيس مدي قوة الأخبار وإنتشارها علي مقياس مختر
لأ مش رختر
ده تعديل بين الجهاز ومعاه تدخيله لكلمة ماما أو أول حروفها
أصل أنا ماما مدمنة إعلام رسمي
وده مش بمزاجها لأن إحنا ما عندناش دش
مش مهم هاشيلكم الهم ليه أنا مش بقول كده علشان تلمولي وتجيبولي دش
بس المهم بما إن الموضوع كده فهي مش بتسمع غير الأخبار إللي النظام عايزنا نسمعها
وعليه فإن أي شائعه تصل إلي منزلنا أو اية أخبار تلج من بابه عبر مصدر غيري فهي بالتأكيد أخبار قويه وشائعات تحمل إحتمالات الصحه
وده إللي حصل مع الشائعه بنت الكلب إللي عشمتني بالحلق خرّمت أنا نظامي
المهم إن الشائعه دي إحدي إبداعات شعب عبقري يقاوم عبر الموبايل وفي أحلامه وجلسات النميمه
البوست طبعاً مش سببه الشائعه لوحدها أو هي المبعث الوحيد لأن أنا إتكلمت فيها قبل كده وكمان الناس بطّلت كلام فيها وقدمت
لكنها بتطرح نفسها عبر آليات وأشكال أخري تجبرنا علي إعادة الحديث عنها
مثلاً محاكمة رؤساء تحرير أربع صحف
لكن الأهم والأدهي هي المقارنه ةإللي أنا باكتب البوست ده علشانها
بداية النظام المصري بيسوّق نفسه لينا وللخارج علي إنه نظام ديمقراطي
مش هاعارض وهاعتبر إن أنا نايم أو مسافر ومش في البلد
في المقابل وعلي جانب آخر
هانلاقي نظام زي النظام الكوبي مابيسوقش نفسه علي إنه ديمقراطي ولازفت
ولو سوّق بيعترف إنه نظام ديكتاتوري وشمولي
وتقريباً هو النظام الأول أو الأوحد في العالم الذي يتمسك بالإشتراكيه والشيوعيه علي مستوي الأقوال والنظريات كما لم ينظر لها ماركس أو هيجل وكما لم يحلم بها لينين أو ستالين
وطبعاً مابيخفيش نواياه في مسائل تانيه مهمه يعني راؤول كاسترو أخو الرئيس فيدل كاسترو بثيحكم معاه في حضوره وبيحكم لوحده في غيابه علني ومن غير مواربه أو خداع
وكاسترو نفسه هو أقدم حاكم علي وجه البسيطه برصيد 48 سنه حكم
طبعاً أنا مش بحب كاسترو لكن باتعترف إني مش باكرهه يعني محايد معاه وسبب ده الوحيد إنه كان صديق جيفارا
لكن كاسترو إللي ضرب مبارك صاحب الشائعه المصريه في العمر وفي مدة الحكم أب ألا يضربه في شائعة مرضه لأنه لا يصح أن يتميز عيل من سن أولاده علي كراسي الحكم عليه في شئ
فخرجت شائعه في الأسبوع الماضي تنال من حالة كاسترو الصحيه
وهو أمر في مجمله ومظهره ليس بجديد فهي عادة كاسترو في ظل ظروفه الصحيه المتقلبه لكن الشائعات في هذه المره كانت قويه
السبق الذي جعلني فخراً أكتب هذا البوست هو أن كاسترو لم يحتمل مثل المبارك محمد حسني مبارك وخرج يعلن علي الملأ عبر شاشات التلفاز_ حاوه التلفاز دي _ نبأ كذب الشائعه وأن حالته الصحيه بخير
وهو ما قدر علي عكسه رئيسنا الهمام إبن الحلال علشان أنا بردوا محترم
فصبر وعاند وقاوم وجاهد وأحرز قصد السبق
نقطة التميز الأخيره لنا أن الجرائد الكوبيه الفلاتيه قليلة الأدب إللي إتناولت الموضوع مالقيتش حد\ يلمها ويكسر عينها وما حدش قدر يكلمها أو يحول رؤساء تحريرها للمحاكمه لأن النظام هناك خرع وسايب مش زي نظامنا إللي عرف يلمهم ويوقفهم عند حدهم
كله إلا قلة الأدب
إحنا بلد شرقي مسلم
لا إحنا شيوعيين ولا بتوع سيجار وبنات حلوه وبجاحه وتطاول
ثم إيه إللي أنا بقوله ده
ومين فيدل كاسترو
إيش جاب لجاب
فيدل يبقي زي مبارك
فشر
ده إحنا عندنا رئيس جبلّه مفيش زيه إتنين
مصر تبقي زي كوبا
بلا قرف
دي هيا أم الدنيا مصر
هيا وردة كل عصر
عصر الليمون والبرتقان والبني آدمين ورؤساء التحرير
ده أنا حتي سمعت إن راؤل كاسترو زهق من الحكم ومن أخوه إللي مش عايز يموت علشان يورث هو الحكم فقال قولته الخالده
لولم أكن كوبياً لوددت أن أكون مصرياً
عرفت إزّاي إن إحنا أحسن وليّا حق أتباهي وأكتب البوست ده
صح وإلا لأ؟

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

عشاق الگوگل القاء نظرة على هذا الموقع والتمتع