الاثنين، 29 أكتوبر 2007

ثقافة الصوت الواحد

عاشت مصر حره مستقله
عاشت مصر بنماذجها البشريه التي تثير الشفقه والغثيان في آن واحد
نماذج تجدها جالسه مجعوصه وعلي فخر الدين أقطاي في زمانه وقاعده تنظر وكأنها فتحت عكا
مفيش مشكله
اللهم لا إعتراض
اللهم لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه
إللي عايز يتفلسف أهلاً
وإللي عايز يتكلم أهلين
لكن القاعده الأولي وأعتقد إنها في المدونات تحديداً أكثر
إنك تسمع أكتر ما تتكلم
لأننا مش في القناه الأولي الأرضيه إللي فيها الفرجه إجباري
إللي بيكتب موضوع لازم يكون عارف إنه لازم يرد جميل إللي هايعصر علي نفسه لامونه ويقراه
ولما يرد يقرا هو كمان
ماحدش فينا توماس فريدمان ولا صامويل هنتنجتون
إحنا بنحاول نتناقش مع بعض ما إحناش في مدرسه
وإللي قاريله كلمتين معتقد إنه جاب الديب من ديله
فيها إيه لو يتعامل علي أساس إنه بيراجع الكلمتين إللي هو عرفهم مع الناس
لأني ما أعتقدش إن إصحاب الكلام ده متمسكين بيه بالدرجه دي
ليه الناس بتزعل لما واحد بيطلع بكلام من برا الدايره إللي هما دايرين فيها
ما حدش فينا بيعمل فتح في عالم الكتابه والمعرفه
وتفرغنا لخلافات شخصيه وقضايا فرعيه أعتقد إنه مش وظيفة التدوين علي الأقل في العالم العربي وفي الوقت الراهن
خاصة وإن إحنا إنحرفنا بالتدوين علي غير الأعراف الخاصه بالبيئات التي نشأ فيها
وجعلناه أداه سياسيه إجتماعيه للنقد ومحاولة التغيير مش يوميات وكل واحده فاضيه تقعد تحكي عن طعم صينية البطاطس إللي عملتها وراح فيها كام صباع إصحابهم نسيوهم من حلاوة الصينيه
ولا كل واحد فاضي يقعد يحكي عن مغامراته مع جماعته
سواء الجماعه دي جماعه وإلا جيرل فريند
الداء ده مستشري في مصر من زمان
وعلاجه هايبقي صعب بلا شك
لكن إستسلامنا له وتعاملنا معاه كأمر واقع هايزيد الطين بله
بوستات بتتكتب ليل نهار
تنتقد النظام
والسياسه الشموليه والصوت الواحد والإعلام الموجه والتعليم الموجه وكل حاجه موجهه حتي مترو الأنفاق
وإحنا أكتر ناس بنمارس ده
أنا مش بانكر مسئوليتي لأن كلنا مشتركين في الموضوع ده
وكلنا بنحجم نفسنا علي هوي النظام وبنديله هدنه بلوشي ما يستحقهاش
مش دور التدوين التضامن مع فلان المعتقل رغم إن ده دور مهم وشريف
لكن محاربة الهالات الإعلاميه تفرض العمل مع الهامش
يعني خرجنا علي رباطية السياسه وعملنا رباطية مدونين
شله بتهني بعضها وتتضامن مع بعضها وتاخد مواقف بعضها صح أو غلط
وبقينا نظام إفتراضي موازي للنظام الرسمي
بقينا فرع الحزب الوثني علي شبكة المعلومات الدوليه
أعتقد إننا لازم نفوق ونسيبنا من المهاترات إللي بدأت تستولي علي جزء كبير من المدونين يتساوي في هذا السوي منهم والمعقد والمريض نفسياً والمراهق فكرياً وثقافياً
أنا مش شايف مشكله في إننا نكون المساحه الأكثر رحابه في مجتمع المتحدثين بالعربيه
الناس كل يوم تخترعلنا تابو جديد غير التابوهات إللي مطلعه عين أهخلنا وهربانين منها للنت علي إعتبار إنه من غير تابوهات طلع بتابو منه فيه
أنا أشد التابو
وهو يلسعني
هانفضللا كده مجتمع مصاصه
مجتمع بيتلم بصرخه ويتفض بعصايه حتي علي النت
المدونات بتزيد وبنستبشر خير والهطل بيزيد مع زيادتها
شتيمه وقلة أدب وجهل بأدبيات الحوار
تقريباً نظرية إننا متأخرين عن أوربا 400 سنه حقيقيه
برتراند راسل قال من زمااااااااااااان
أنا مختلف معك ولكني علي إستعداد أن أدفع حياتي لتتمكن من التعبير عن رأيك
أنا عن نفسي بقيت خايف أعبر عن رأيي بصراحه لا ألاقي إيد طالعه منةشاشة الجهاز علي عيني وأنا نظري ضعيف أساساً
أنا متأكد إن الشباب العربي شباب واعي ومثقف وما يقلش عن شباب أوربا حاجه
لكن العيب إننا دايماً بنقبل برضانا أو بيتفرض علينا إننا نحارب حرب غيرنا
وندافع من غير ما نفكر
أشبه حاجه بحالتنا أسطورة سيزيف
كان فيها إيه لو ساب أم الصخره وبطل يشيلها ويطلع بيها
كان هايمكوت وإلا يتنيل
بس هاتبقي الإراده إنتصرت
كل واحد له رأي
وله أديولوجيه
وله دين
مسلم مسيحي بوذي كافر
يساري يميني زفت علي عنيه
أنا قابل أي حد بأي شكل وأكيد كل واحد مننا لو فكر شويه هايقبل
ليه بقي مش بنفكر

ده ربنا قال

ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة



يعني الإختلاف مش مسأله ضروريه وحيويه والكلام الحلو ده كله
لأ ده مسأله قدريه
الموضوع مفتوح وقماشته واسعه
وتقريباً كلام عادي مفيهوش جديد
أنا مش كاتبهخ علشان أشغلكم أو أضيع وقتكم
بس ده تنفيس شخصي وكلام في حلم باتمناه لمصر والعرب والمدونين
جايز أكون بانفّس عن نفسي
وجايز باكون باذكّر نفسي
وجايز باكون باذكّركم
شوفوا الكلام تافه ومالوش لازمه
إنتوا حرين شوفوه زي ما إنتوا عايزين
لكن شوفوا المستقبل جنب الكلام ده
بصوا شويه لمصر
لا بشتيمه ولا بتحيز ولا بكلام مش محترم هانبقي حاجه
ولا حد هايبقي ماركيز وإلا كويلو علي النت
نفوق شويه يا جماعه
ياريت

لولولولولولولي جيفارا طلع بيقتل الفلاحين

جميل قوي إن يبقي فيه تعليقات مهمه ومستفزه لدرجة إنك تلاقي نفسك مضطر لإنك تعمل بوست مخصوص للتعليق علي التعليق
رغم إن البوست نفسه كان تعليق علي موضوع مفتوح بين المدونين لمده طويله
أنا كتبت رأيي في الجدل إللي كان داير بسبب نواره وأسد الدين أو حسام
ورأيي كان متحيز شويه أو كتير لجيفارا علي حساب النماذج المطروحه في نفس السياق من الراديكاليين الإسلاميين
وبما إنهم هما إللي إستدرجوا جيفارا في الموضوع فأنا كنت باعلق مش بافخر ولا بامدح من غير وجه حق
لكن تعليق نواره في سياق الموضوع مستفز
وأولاً يا أخت نواره أنا حازم مش حسام
ثانياً يا أخت المثل بيقول أكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه
وأنا وأعوذ بالله من كلمة أنا
أنا أكبر منك بكتير
ومذكرات جيفارا إللي إنتي معتبره إن قرايتها فتح
أنا قريتها من مده قريبه من عمرك
لكن سؤال لو سمحتي يا مدام نواره
مين قاللك إنها مذكرات جيفارا
ليه دايماً الإستشهاد في الوطن العربي إنتقائي
إللي علي مزاجنا يبقي صح وإللي مش يبقي مش
ينبغي في البدايه أن تبرهني لي أن هذه المذكرات هي مذكرات جيفارا
الذي عاد في أواخر 1965 من الكونجو زائراً لمصر ثم متحولاً لبوليفيا ليشترك في صراع طاحن لمده تقارب العامين إلي أن تم إغتياله في صراع مع القوات الحكوميه البوليفيه تعاونها القوات الأمريكيه
ثانياً وإلا رابعاً وإلا إللي تحسبيه
إستخدامنا لكلمة الفقرا والغلابه إنتقائي
وعلي حسب الهوي بردوا
وأعتقد يا أخت نواره إن إنتي من الناس إللي بيحسبوا نفسهم علي النخبه
وبيبصوا للفقرا والغلابه علي إنهم ملح الأرض أو وقود المعركه
ورغم إن عندنا حركات كتير إحنا كمثقفين بنعتبرها فتح ونطت الخط وعملت إللي ما إتعملش زي كفايه وأدباء وفنانون من أجل التغيير وغيرهم
وسلم نقابة الصحفيين نفسه
إلا إننا في الحاله دي هانشوف إننا قوه وإننا مطلوبين رغم إن الغلابه ما إلتفوش حوالينا ويكادوا يكونوا من إحجامهم في حكم إللي كانوا بيبلغوا عن جيفارا
وبعدين التجربه الإشتراكيه في ألمانيا إللي هيا أم التنظير الإشتراكي وفي روسيا النموذج الأشهر والمحبب لأغلب يساري مصر وبغض النظر عن إنتماءك أو إنتمائي إلا إن التجربه دي نفسها شافت إن الفقرا والغلابه والضعفاء ليسوا الوقود المطلوب للمعركه وقاموا بحركات تصفيه جماعيه ليهم
دي حتي الثوره البلشفيه قامت علي جثث الناس دي ونسف القطارات والعربات ما كانش بيراعي الأطفال والنساء والغلابه
وموضوع الغلابه والفقرا ده موضوع إبن ستين كلب وشماعه وسخه بنحط عليها إللي إحنا عايزينه
يعني الرسول نفسه صلي الله عليه وسلم
وما حدش طبعاً مختلف علي صلي الله عليه وسلم دي
في فتح مكه عفا عن 6000 أسير
وماذا تظنون أني فاعل بكم
وإذهبوا فأنتم الطلقاء
وييجي لحد تسعه معينين ويقول للصحابه
إقتلوهم ولو كانوا معلقين بأستار الكعبه
مش حاجه محتاجه إعادة نظر
وبعدين أنا عايز إجابه واضحه وشافيه وكافيه
إيمتي وفي أي ثوره كانوا الغلابه محط أنظار الثوار ؟
الثوره الفرنسيه إللي بنعتبرها الثوره الليبراليه الأكبر وإللي راح فيها اللألاف
وإلا الثوره الأمريكيه
وإلا ثورات أمريكا اللاتينيه بتاعة جيفارا أو غيره
أو ثورات العالم العربي
العراق أو الجزائر أو الثوره الإسلاميه في السودان وإلا ثورة اليمن أو ليبيا
فين الثوره الشريفه إللي حققت السلام الوردي بعيداً عن دماء الغلابه وغيرهم
اللهم إلا خدعة الثوره البرتقاليه
أمنابالنسبه لإن القضيه مهمه لجيفارا وللظواهري أو الزرقاوي
فطبعاً أي حد إن ما كانش مؤمن بأهمية الموضوع فمش هيقوم بيه
ده العيل الصغير إن ماكانش مؤمن بأهمية إنه يعيط لأمه علشان ما يعملهاش علي نفسه
مش هايعمل حمام
لكن المحك هو عدالة القضيه
وقبل ماحد يفلسف الكلام
أفلسفه أنا
العداله طبعاً نسبيه لا خلاف علي ده
ومفيش كلمه بتكتسب معناها من فراغ إنما من الممارسه
والحكم مش هاقول بيكون بالنتيجه لأن أنا مشمؤمن علي طول الخط بمبدأ ميكيافلي
رغم إنه له مصداقيه في أوقات
وقبل ما حد يعارض
عندنا الإسلام نفسه بيقول الضرورات تبيح المحظورات
إللي هيا الغايه تبرر الوسيله بصياغه أو بصياعه تانيه
ما علينا
لكن العبره والحكم بيكون بالبدائل المتاحه في هذا الوقت وفي هذه الظروف وبكم المعادلات الجاريه من جراء هذه التصرفات والحسابات الآنيه لمكسبها وخسارتها
ونبص لجيفارا
إيه هيا البدايل إللي كانت متاحه للتحررين في كوبا تحت حكم فلجنسيد باتيستا
إيه هيا البدايل إللي كانت متاحه لباتريس لومومبا في الكونغو كينشاسا
إيه الخساير إللي وقعت في مقابلة المكاسب
ثم إن بمبدأ نسبية الأمور ده إللي واثق إن مفيش إعتراض منك عليه فإن إستشهادك بإن إللي بيبلغوا عن جيفارا مش عايزينه وإنه كان لازم يرؤوح بلده غلط لا مؤاخذه
وإنتي عارفه إن أكيد ما كانش الشعب كله بيبلغ عن جيفارا
يعني هافترض إن كان فيه جزء بيعمل زي ما بتقولي فأكيد كان في جزء بيساعده وبيخبيه وبيقدملهخ دعم مادي ولوجيستس يخليه يغلب القوات الأمريكيه والحكوميه في بوليفيا شهور طويله
ثم إنه الإستشهاد يا ست نواره غلط لأنك عارفه حجم الإغراءات إللي كانت بتتعرض علي الفقرا دول والمكافآت للي يبلغ عنجيفارا أو حد من الثوار مش جيفارا بس يعني لو قريتي كويس هاتعرفي إنهم كانوا بيبلغوا عن كل الثوار حتي ولاد البلد طب دول يمشوا يروحوا فين
كما إن جيفارا في بوليفيا وبمساعدة البوليفيين يعتبر تقريباً آخر واحد وقع بالنسبه لكم الثوار إللي وقع قبله
نرجع تاني لموضوع القضيه
الظواهري والزرقاوي وبن لادن وغيرهم
أكيد مؤمنين بقضيتهم وده أكتر شئ ممكن أنا بشكل شخصي أحترمه فيهم بغض النظر عن الخلاف حول القضيه
لكن البدائل المتاحه إيه
هل طريقتهم دي هي الطريقه المثلي لتحقيق الهدف
وهل كمية التضحيات تتناسب مع ما تحقق
وكمية الأضرار التي وقعت علي الإسلام والمسلمين والدول المسلمه
لا أقصد عدالة القضيه
ولكن المكاسب في الظروف بأوضاعها وإشكالياتها
هل إيمان بن لادن وغيره يتناسب مع إحتلال العراق وأفغانستان والتلويح لسوريا وإيران وتشويه الإسلام
ماذا تحقق
هل ضربواالهيمنه الأمريكيه
هل إنتزعوا لنا نفوذا موازياً
أم قدمونا لقمه سائغه لأمريكا وحلفائها

وماذا فعل جيفارا
هل قدم بلاداً وأعراقاً وأدياناً بلا مقابل
كمية من ماتوا في ثورات جيفارا أو علي يديه إن إتفقت معك جدلاً أقل بكثير من كمية من ماتوا في العراق علي مدي أربعة أعوام أو في أفغانستان علي مدي ستة أعوام
بالإضافه لبلدين إحتلا بلا ضروره
ولا تقولي لي أن أمريكا كانت ستفعل بلا بن لادن
لأننا نبحث عن المنطق الذي تعترف به السياسه وأنا لا أؤمن بنظرية المؤامره
ونحن سواء ين لادن أو نحن كشعوب أو الحكام قدمنا المبررات المقنعه بشكل ما لأمريكا ولتعبئة الجمهور الغربي
لابد يا أخت نواره أن يكون الإستشهاد في محله
وألا يكون كما يقول الفقهاء
قياس مع الفارق
لأن الفارق كبير
وليتنا نحظيبجيفارا واحد في مقابل ألوف القاعده والجهاد
أعتقد أننا سنكون الرابحون

الثلاثاء، 23 أكتوبر 2007

هما دول يا مصر إللي سانده ضهرك عليهم

تابعت الجدل الذي أثير في الفتره الماضيه بخصوص موضوع زغلول النجار والتعليقات التي أتت علي الموضوع من كثيرين تكلم منهم من تكلم بأصول وإشتراطات الكلام والحوار الراقي
وخرج منهم من خرج
وانا بشكل شخصي لا يعنيني من خرج عن آداب الحوار في حد ذاته لأن هذه النماذج تملأ مصر وتنغص علينا حياتنا
وتحدياً إستفزني الأستاذ المسمي نفسه أسد الدين
وناقص يطلعلنا من شاشة الجهاز بسيف
الأخ المبجل المحترم كان لي معه سابقه وقال لي في رده علي موضوع لي تحدثت فيه عن البخاري أن حذاء البخاري أفضل مني
وكتب حذاء بحرف الزين
وبغض النظر عن البخاري وحذائه الذي أعتقد انه لم يكن في وقتهم أحذيه وإنما قباقيب خشب تليق برأس الأخ أسد الدين
طبعاً النماذج دي أغلبنا بيعاني منها ومطلعه عينا في البيت والشارع
وهو أو غيره إتربوا علي كده
مش قصدي غلط لا سمح الله
بس إسلوب التربيه ومناهج التعليم في مصر لا تنتج بشراً أسوياء يستطيعون إقامة حوار محترم مثمر بنّاء
المشكله بقي إنه بجانب عدم اللياقه والخروج علي الذوق العام والأعراف
فتلاقي كمان جهل واضح وإستنتاجات من الهوا وتحميلف لكلمات لما لا تحتمله في مختار الصحاح أو عند مشايخ مجمع الخالدين
بداية من إن الإستاذ يشوف إن معني إن جيفارا يتبع الرسول والله في قائمة الإستشهاد أن هذا يعني تفضيله عليهم
ثم إستنتاجه من الكلام بشكل غير منهجي أن هناك أيديولوجيا او توجه بل إنه يستنتج التوجه الأساسي بأن نواره يساريه او ماشابه متخلياً عن الموضوع الأساسي الذي يطفح عبقريته فيه ومنتقلاً لساحات شخصيه وتأويلات بالظن
ويتكلم الأسد المفوه بعبقريه واضحه لا مراء فيها عن اليساريه والشيوعيه بما يوحي بل يؤكد بشكل واضح أن اليساريه لا تعني له سوني زميله الأعسر في التخته أيام المدرسه الإبتدائيه والذي كان المدرسون يضر بونه لأنه يأكل بيده اليسري
ويعلن في فخر أن ماركس اليهودي
أيوه الراجل الوحش إللي عمل الشيوعيه
وتقريباً الأخ ما يعرفش إن ماركس تلميذ هيجل وإن تقريباً آراء ماركس هي تطوير لآراء أستاذه ومبدأ الإشتراكيه هو هيجل
وكمان ما يعرفش إن ماركس وضع أسس نظريه لتحقيق معادلته الحياتيه دون وضع خطه واضحه لتطبيقها وأن هذا لا يتعارض مع أي دين علي وجه الأرض فالموضوع يحتاج فقط لعقول مفكره من عينات عكس عينة عقلية الأخ الأسد إبن الأسده
وهو تقريباً مايعرفش لأن الجرايد ما بتوصلش بلدهم
ده كويس إنه عرف إسم جيفارا علشان يكتبه9 صح وهو بيشتمه
وما يعرفش عنه حاجه
وجيفارا إللي بيشتموه بجهل ده أشرف من أساتذتهم الجهاديين من عينة أيمن الظواهري أو أسامه بن لادن أو أبو مصعب الزرقاوي
والله أشرف منهم بكتير
علي الأقل ما كانش بيدبح الرهاين زي الحيوانات ويصورهو ويوزع الصور وينشرها علي النت
والأخ أسد طبعاً هايشغل العبقريه ويقولي لو في أيامه موبايلات بكاميرا كان عملها
إنما بقي حظه كده
والأخ ما يعرفش إن جيفارا ده دفع عمره فدا قضيه هو مقتنع بيها
وإنه كان شريك كاسترو في ثورة كوبا وإتعين وزير لكن إستقال وراح شارك في ثورة الكونغو ثم بوليفيا
وتشوف بقي الإخوان تلاقي حد زي الشيخ الباقوري رحمه الله
وأنا لا أطعن فيه لكن باستشهد
باع الإخوان وقضيتهم وخلافهم مع عبدالناصر أول ما إتعرض عليه يبقي وزير أوقاف
الأخ أسد بردوا بيقول لكل اليساريين والشيوعيين إن الكلام بتاعهم كلام فاضي
وإن لينين وستالين والعالم الوحشه دول راحت عليهم
ما يعرفش بردوا علشان الجرايد ما بتوصلش إن أغلب اليساريين بل تقريباً كلهم مختلفين مع لينين وستالين بدرجات متفاوته
وإن الإشتراكيه مش هيا إللي إطبقت في الإتحاد السوفيتي
لأن الجميع مختلف معاه في التطبيق وإن كانت النظريه واحده
لأن بردوا في فرق بين الإشتراكيه ورأسمالية الدوله
عموماً في كلام كتير جاي في الموضوع ده
ومش عايز أطول
بس نفسي إن كل المدونين يحسوا بالمشكله الكبيره إللي مصر فيها ويسيبوهم من التهريج الفاضي وإللي عنده كلمه مفيده تنفع وتصحح مسار يقولها وإللي ما عندوش يسكت هو مش كلام ومخنظره ومدونه زي قلتهاوالسلام والإسم مدونين
يا جماعه مصر مخش هاتتقدم بينا علي رأي الحزب الوطني
يا أخ أسد يا حبيبي
يا صديقي
يا محترم
إقرا والنبي يا بابا
وبعدين فرصه ذهبيه وإنت حظك حلو علشان إنت إبن حلال
مكتبة الأسره عامله شغل حلو والكتاب بإتنين جنيه بس
وإنتي يا نواره مش أي حد تدخلي معاه في حوار لا ها يودي ولا هايجيب
يا جماعه نفسي نحس شويه ونخلينا أد المسئوليه وأد ما إحنا ف عين النظام نكون بجد


وفي النهايه أنا متغاظ وشايط وعلشان كده في كذا حاجه عدت في كلامي فيها إساءه
باعتذر عنها للجميع
آسف يا أسد آسف يانواره
نفسي نفعل مبدأ شرف مهني للمدونين
وإللي يعديه يتعمل له إيجنور
تجاهل يعني
علشان نفوق من الهطل بقي

تاني حزب الإخوان

تاني نفس الموضوع
وهو بلا شك موضوع مهم ويستحق المناقشه والكلام
وبحق فقد سعدت بقدر التعليقات التي أتت علي الموضوع
وهو هدفي في المقام الأول أن أفجر الحوار في نقاط مهمه تأخذنا منها قضايا ساخنه


لكن في الأول أحب أن أعتذر عن خطأ شخصي
أعترف أنه موجود وشبه متكرر في كل تدويناتي
وقد أشار له الدكتور محمد يوسف في تعليقه
وهو مشكلة الأخطاء الإملائيه
والتي تأتي علي خلفيات كثيره ليس منها ضعفي في الإملاء لأنني والحمد لله متمكن من اللغه العربيه بقدر كبير وإن كنت أفضل في أحيان كثيره أن أكتب بالعاميه علي إعتبار أنها أقرب وأوقع في نهفوسنا كمصريين كما أن هناك جانباً آخر يتعلق بإيمان شخصي بأن العاميه لغه وليست لهجه وهي مزيج كبير ومعقد من الفرعونيه والعربيه والإنجليزيه والفارسيه والتركيه ولغات أخري قد لا أعلمها
هذا مع إحترامي الكبير الذي لا شك ولا مراء فيه للغه العربيه كلغه حامله للنص الديني الأكبر والأعظم لنا كمسلمين
لكن جذور مشكلة الأخطاء الإملاءيه بحق خارجه عن يدي
فأنا أكتب في وقت محدود ليس لدواعي الإنشغال والعمل المرهق ووقت الفراغ غير المتواجد وما أعانيه من أجل أن أستقطع دقائق قليله للكتابه
السبب ببساطه أنني أكتب في مقاهي الإنترنت وبما أنني شاب عاطل في الوقت الحالي
فأنا أبدأ الكتابه وأنا أضع نقطة النهايه نصب عيني لذا يخرج الموضوع مليئاً بالأخطاء ولا أستطيع المراجعه نظراً لظروف الوقت وعداد الفلوس الدائر طيلة جلوسي
ولكنني أراهن علي حصافة وعقلية من يقرأون موضوعاتي في إستدراك وتصحيح أخطائي ليصل الموضوع كما أصبو

بالنسبه لموضوع حزب الإخوان فبقدر ما جاء من تعليقات تحمل بذاءه وسوءتعبير وجهل واضح بأدب الحوار
إلا أنني سعدت جداً بها جميعاً وبخاصة التعليقات الموضوعيه المحترمه منها ومثالها تعليق الدكتور محمد يوسف
لكن المشكله التي تحدثت عنها عادت لتتكرر في سياق الحديث دون وعي من أغلب المعلقين
ويبدوا أن ما قصدته من الموضوع لم يصل كما أردت وأعتقد أن العيب في طريقة كتابتي
أنا لا أقصد أن أهاجم الإخوان ولا أهاجم أحداً من أجل الهجوم
إنما أحاول أن أتحري الموضوعيه قدر إستطاعتي
ولكن ما ينتج اللبس أن عقليات أغلب البشر في مصر والوطن العربي بأكمله لا تعي ماهية النقد بشكل واضح وصريح
فالمطرب والممثل والمؤلف والسياسي والوزير وغيرهم وغيرهم
يغضبون كثيراً من ذكر المساؤي ويطالبون من ينتقد أن يذكر الإيجابيات بجانب السلبيات
والجميع بلا إستثناء لا يعون أن النقد لا يكون إلا للمساؤي
فلنفترض أن وزيراً من الوزراء يحمل من الوطنيه ما يكفي الشعب بأكمله
إذن فمن المنطقي أن يعمل للصالح العام
وهذا الصالح هو الواجب الذي علي أساسه تم إبرام عقد الإتفاق معه علي أن يتولي عملاًُ مرموقاً ومكانة مهمه في مقابل أن يحقق إنجازاً
إذن فالإنجاز هو واجب وظيفي لا يستوجب الشكر
أما الإخلال بالعقدعن طريق العمل بشكل خاطئ
فإن هذا يستوجب النقد لتصحيح المسار والعمل بما تمليه تبعات الإتفاقات المبرمه ضمنياً أو بشكل علني
الموضوع ليس نقداً لوجه النقد
وانا أعترف أنني مختلف شكلاً وموضوعاًوأختلف مع توجهاتهم وسياستهم بشكل كامل وعلي كافة الأصعده
لكنني أعترف أنني معهم في أن يعلنوا ما يشاءون وأن يتبنوا المواقف التي تحقق غاياتهم لكن دون حرماننا من حقنا في النقد لتقويم المسار
وأذكر أن أحد أصدقائي من الكارهين للإخوان كان يتكلم عنهم بشكل سئ جداً في وقت الإنتخابات التشريعيه ولما حاولت أن أعدل اللهجه تعصب وسألني وما هي طريقتك في التعامل مع المد الإخواني بهذا البرود دون خوف
فأجبت : إن إستطاعوا الوصول لسدة الحكم أكن أول المهنئين لهم
لكنني أعتقد أيضاً أن الإخوان بالشكل الحالي ووفق طريقةعملهم لن يستطيعوا إحراز أي تقدم علي الصعيد السياسي إن كان ثمة طموح سياسي لهم يضمرونه
الإخوان كيان كبير
ولكنه هش في الوقت ذاته
يحفل بالكثير من المتناقضات من بداية
طريقة إختيار المرشد ومبدأ أكبر الأعضاء سناً وحتي أزمة الكوادر الشابه
فمن غير المعقول أن تكون كوادر الإخوان الشابه الرسميه عبد المنعم أبو الفتوح او محمد حبيب
هل جيل السبعينيات هو كوادر الإخوان الشابه وهل عقمت الجماعه عن إنجاب كوادر شابه
الجماعه تعلن نفسها كتابو ديني لا يقبل الكسر علي كافة المستويات وليس بكاشف للمفارقه من مسألة إعتبار مكتب المرشد بمثابة المسجد ولا يتم دخوله بالحذاء لدرجة أن الصحفيين الذين يذهبون لإجراء حوارات مع المرشد يتم إجبارهم علي خلع الحذاء علي باب المكتب أو العوده دون إجراء الحوار
الإخوان يمسكون بتلابيب الأمور بشكل ديكتاتوري فج علي مستوي التنظيم الدولي في الوقت الذي يتشدقون لنا فيه بالديمقراطيه
أنا أريد _ والله أعلم ويشهد علي كلامي_ تنظيماً قادراً علي المواجهه وأولها ان يواجه نفسه ومتناقضاته وإشكالياته بعيداً عن التحفظ والإنحياز
ففي الأول والآخر نحن جميعاً مصريين نعمل لصالح البلد فيماغ أعتقد إلا إن كان ثمة آراء أخري


وفي هذا السياق أتمني أن أسمع ردود سباب الإخوان والكوادر الشابه الحقيقيه وليس رجالات جيل السبعينيات
وأتمني أن أقرأ هذه الردود
بلغه راقيه لا تشبه لغة أغلب التعليقات السابقه
لأنه من المفترض ممن يحملون لواء الإسلام رضاً أو عنوه أن يعملوا بأخلاقه
وإلا فقل علي الإخوان السلام
لا علي مصر
لأنني مازلت أرفض إعتبار الإخوان نفسها ممثلاً شرعياً ووحيداً للشعب المصري
وإلا إيه يا جماعه!!!!!!!!

الخميس، 11 أكتوبر 2007

عيدٌ بأية حالٍ عُدتَ يا عيدُ

عيدٌ بأيّةِ حالٍ عُدّتَ يا عيدُ بما مضي أمْ لأمرٍ فيكَ تجديدُ



رحم الله المتنبي
وإلا بللاش المتنبي دي أحسن حد من إخوانا بتوع الإخوان يزعل ويتهمني إني با أتبع نبي تاني
يبقي
رحم الله أبو الطيب أحمد إبن الحسين المتنبي بردوا
أنا خدتها في المدرسه كده ومش قادر أنساها
المهم
الراجل ده كان عبقري
والأول ببساطه هو واحد شاعر
إتولد سنة 915 ميلاديه
مات سنة 965 ميلاديه
يعني مات وهو عنده 50 سنه رغم الصيت والسمعه الحلوه دي
المتنبي قال من أكتر من ألف سنه البيت إللي أنا بدأت بيه البوست ده
تخيل اللمتنبي من ألف سنه بيسأل عن جديد
وإحنا جتتنا تنحت دلوقتي وبقينا لا عايزين جديد ولا زفت
لأ وكمان متنازلين عن القديم
وفعلاً يا أخي لازمخ نكون زي اللمتنبي
يعني أنا عايز أحط كشف حساب بسيط كده للعيد
ويزعل وإلا يتفلق وإنشاله عنه ما جه تاني
ماهو يا يجيب معاه جديد يا ميجيش أحسن هو إحنا قليلين علشان يجيلنا بالقديم والمقطع وإللي طالع عينه
يالا كده نحاسب العيد

العيدإللي فات جه ومبارك لسه عايش
ومبارك دلوقتي لسه عايش بردوا مفيش جديد

العيد إللي فات جه وجمال رئيس لجنة السياسات
ولسه جمال رئيس لجنة السياسات مفيش جديد

العيد إللي فات جه ونظيف رئيس وزراء وعاه محيي الدين وشيفروليه والجبله وأباظه
ولسه9 هما بردوا زي ما هما مفيش جديد

العيد إللي فات جه والبطاله 12% و
لسه البطاله بردوا 12% مفيش جديد

العيد إللي فات جه ومعدل الإدخار 18% و
لسه معدّل الإدخار 18% مفيش جديد

العيد إللي فات جه وأنا قاعد في بيتنا
ولسه أنا قاعد في بيتنا مفيش جديد

العيد إللي فات جه وأحمد عز محتكر الحديد والبلد والحزب ومجلس الشعب
ولسه بردوا محتكرهم مفيش جديد

العيد إللي فات جه والناس طاله عين أمهم في إقسام الشرطه
ولسه طالع عين أمهم بردوا مفيش جديد

العيد إللي فات جه وإللي بياخد ميتين جنيه وإلا تلتميه مش مقضيينه
والعيد ده جه وبردوا هما هما القرشين ومش مقضيينه مفيش جديد


لو حبينا نجامل العيد ونطلعله حاجه جديده
وعلشان تعرفوا إني عالرف وما حدش يتفلحس
العيد إللي فات جه والمكرونه بـ 2جنيه ونص
والعيد ده جه والمكرونه بتلاته ونص

العيد إللي فات جه ووالسما زرقا
والعيد ده جه والسما انا عن نفسي مش عارفلها لون
العيد\ إللي فات جه والدنيا بمبي شويه
العيد ده جه والدنيا سودا ومأندله ومنيله بستين نيله
أنا عن نفسي أع8تقد في حكمه رائعه تقول
الأسوأ لم يأت بعد
لكن بردوا أعتقد إن من حقي وحقكوا نقوا


عيدُ بأيةِ حالٍ عُدّت يا عيدُ
وإلا إيه

برنامج حزب الإخوان..... خلط أبو شلن بأبو بريزه

كل المصايب دقت فرج
علي رأي المثل الشعبي
يعني كل المصايب بتيجي مع بعضيها
أو بالمثل الفصيح
المصائب لا تأتي فرادي
وطبعاً المصايب من كترهها صعب أعدها وعلي الأقل مهما تكون الغيبوبه إللي إحنا عايشين فيهاغ
فعلي الأقل كل واحد مننا لامس نصّها علي الأقل
زطبعاً أغلب المصايب دي إحنا بنشيلها للنظام وده مش تجني لأن الحقيقه فعلاً كده
لكن في مصايب كبيره ويمكن أكبر من مصايب النظام بتيجي من جهات تانيه
وأكبر ما في المصايب دي إن إحنا بنرفض سياسات النظام المسببه للمصايب دي والمعاناه إللي إحنا فيها
فالأولي إن إحنا نرفض السياسات إللي بتيجي من ناس بيسوقوا نفسهم علي إنهم الملجأ والخلاص لينا
المشكله ببساطه وإختصار
الإخوان المسلمون
وبإختصار أكبر برنامخج حزب الإخوان المسلمين
المشكله تنبع في الأساس من حالة الشيزوفرنيا التي يعاني منها تنظيم الإخوان علي كافة أصعدته ومستوياته
الإخوان لا يرون أنفسهم إلا في موقع الحق
دون نقد ذاتي أو تقبل للنقد الخارجي
فهم الفئه المجاهده المدافعه وما سواهم من الفئه الباغيه
وحتي لا يكون كلامي إنشائياً وإسترسال يبدو منه الهجوم دون سند
أود أن أشير إلي أنني في الفتره الماضيه أقمت حوارات مطوله مع عدد كبير من أعضاء الجماعه
وبشكل رسمي فقد نظمنا ندوه في ليلي رمضان لأحد أعضاء مجلس الشعب عن الإخوان وأحد الكوادر المهمه
وكان كلامه أصدق مثال معبر عن حالة الشيزوفرنيا التي أشرت لها سلفاً
الساده أعضاء الجماعه يرون أنهم متميزون علي كافة المستويات وأنهم الأقرب للناس
وأنهم اغلأقوي في الشارع
وكلما حاججناهم يستشهدون بمقاعدهم في مجلس الشعب وكأنهم أحرزوها من فراغ
متناسين أننا من منحناهم إياها
وبالفعل أنا أحد من صوت لصالح مرشحي الإخوان
وهو ما يمكن أن أسميه التصويت الإحتجاجي
وغيري الكثير من أصدقائي ومعارفي صوتوا لنفس السبب
إذن القياس علي هذا يعتبر غير صحيح بالمره
الإخوان تنظيم يحاول أن يقدم نفسه للشارع وأن يعمل في وضح النهار
دون أدني محاوله لدفع ضريبة هذا العمل
وأنا لا أقصد بالضريبه خلافالتهم مع النظام التي يتخذونها ذريعه لتنمية أعدادهم في الشارع
ولكن من حقناغ علي قوه سياسيه معارضه تبغي العمل لصالح مصر كما تقول وتعيب غياب الشفافيه علي الحزب الوثني أن تبدأ بنفسها
نحن لا نعرف أدني شئ عن الإخوان عدداً وتنظيماً وتمويلاً
وكلما سألت أحداً منهمك قال نحن مستهدفون
وكأن النظام لا يعرف
النظام يعرف كل بياناتهم ويتعامل معهم بوضوح وعلي بيّنه ونحن فقط من نجهل كل شئ عنهم
السيد عضو مجلس الشعب وغيره الكثيرون
يتباهون بأنهم في شهر رمضان فقط قدموا ما يزيد علي أربعة ملايين وجبه في مصر
وهو بالطبع أمر محمود لهم
لكن بسؤالهم عن المصدر ومن أين تم تمويل كل هذا في شهر واحد
لا تجد رداّ في الغالب أو ستجد مثلما قال عضو مجلس الشعب أن كل موظف وعضو في الجماعه يدفع 5% من راتبه شهرياً
وحين قلت له إن عدد الجماعه وفق أغلب التقديرات لا يتجاوز 750 ألف فرد وبتطبيق نسبة البطاله في مصر عليهم
وحساب المبلغ طبقاً لمتوسطات المرتبات
لن يزيد المبلغ المجموع بأي حال من الأحواغل علي 30 مليون جنيه
وملايين الوجبات سالفة الذكر تتخطي الخمسين مليون جنيه بالإضافه إلي النشاطات الأخري خاصة وأن أغلب أموال رجال العمال الأخوان تقريباً تحت الحراسه أو مراقبه والعين علي باقي الجماعه وبالتالي يستحيل أن تكون تبرعات
هرب السيد العضو من الإجابه بمبدأ هو أكل وإلا بحلقه
المشكله الأساسيه التي عنونت بها الموضوع
هي برنامج الحزب
أنا لست ضد أن يكون للإخوان برنامج إسلامي أو حزب إسلامي بصرف النظر عن الماده الخامسه في الدستور
لكن أن تجد حوارات من رجال في الجماعه وأعضاء في مكتب الإرشاد يقولون أنهم علي إستعداد لممارسة السياسه طبقاً لقواعد ونظام البلد وأن يكون لهم حزب رغم أنهم تاريخياً لا يعترفون بالأحزاب
لتجد برنامجاً يرفض ولاية القبطي
وكذلك يرفض ولاية المرأه
فهذا شئ مستفز
أن لا أروج للعلمانيه
وإن كنت مقتنعاً بها ولكن نظام الابلد دستورياً وقانونياً لا مساس فيه بحق القبطي ولا المرأه في أن يتولا قيادة البلد
ثم إن نموذجاً إسلامياً في إندونسياً كان علي قمته إمرأه
كذلك ما وضع في البرنامج بمسمي اللجنه الشرعيه
وهي لجنه من علماء المسلمين تكون مهمتها إستشاريه لمجلس الشعب
وقد يبدو الموضوع جيداً خاصة وأن دور اللجنه إستشاري
ولكن الموضوع يحمل في طياته إرهاب فكري يجعل من اللجنه لجنه فاعله وحاكمه وقراراتها مصيريه لا تقبل النقاش
لأن الموضوع سوف يستند إلي سطوة الميديا وغوغائية العامه التي لا تقبل النقاش في القضايا الدينيه أياً كان الكلام
وهذا المنطق من آليات العمل الراسخه عند الإخوان
وهي الدفع بالبشر إلي المقدمه كدرع بشري واقي والتحرك في إثره
وليس ببعيد عنا مظاهرات طلبة الأزهر في أزمة رواية وليمه لأعشاب البحر للكاتب السور حيدر حيدر في عام 98 والتي خرج فيها وفي المقدمه طلبه لا ينتمون لأي تيار سياسي ولا يعون ولا يقرأون الأدب لكن تم اللعب علي وتر الحميّه الدينيه والزج بهم في أتون هذا الصراع
الجماعه كيان يحترم علي كل حال في مناطق كثيره ومواقف مهمه
وهي في كل الأحوال قوه سياسيه لا يمكننا أن ننكرها
ولكنها للأسف تتعمد في أغلب مواقفها
أن تخلط أبو شلن بأبو بريزه

مصر مبارك...... إللي مايشتري يتفرّج

طبعاًالكلام إللي الدنيا كلها شغّاله فيه
أو تحديداً الحزب الوثني
موضوع الرياده والزعامه والدور المصري والكلام الفارغ ده
وأنا عارف إن الموضوع مهروس والدنيا كلها طحنته لأن الكل إتخنقوا منه
لكن الموضوع مستفز
لأنك لما تلاقي بلد إتحولت فجأه لكلمه وشعار
ورئيس بيمضي عقده مع العقد التاسع في عمره يتحول بقدرة قادر ويبقي ساعي بريد
تبقي حاجه بنت وسخه قوي
لما نبقي ف5ي القضيه الفلفسطينيه منسق وشماشرجي وبرهان حماد وعمر سليمان وعمرو موسي يطلع يديها تصريح وأبو الغيط يقول إن مش عارف إيه هايبوظ إجتماع مش عارف إيه إللي لا مؤاخذه إسمه السلام
يبقي مصر بجلالة قدرها عليها أفضل السلام
والمشكله طبعاً في سيادة الرئيس غير المبارك
إللي مشغل العزبه بمزاجه ومش مكفيه كده
لأ كمان بيقطعوها بينهم وبين بعض
تلاقي جمال واخد المركب في سكة وأبوه واخده في سكه
وأمه واخداه في سكه غيرهم ومن غير ما يعرفوا
جمال يطلع عياله بتوع السياسات
ومبارك ينفخ في شويه من الحرس القديم
جمال يدي توجيهات للعيال بتوع الصحف القوميه يشوطوا نظيف وحكومته
ومبارك يعنفهم ويسكتهم
والكلام ده من بق الراجل بتاع طشة الملوخيه
أيوه بتاع أخبار اليوم
وأسمه ممتاز القط
وقال إيه قاعد مفشوخ9 في برنامج لميس الحديدي وبعدها مع محمود سعد
ويتباهي إن كبير العصابه علبي الطياره قاله يا ممتاز
إنت شانن _ حلوه شانن دي _ هجوم شنيع علي الوزاره
وقال مبارك كان بيقوله وهو بيضحك والموضوع8 قواله وبس ومفيش غير كده
مع العلم إن الهجوم إللي كان بيشنه ممتاز وغيره من رؤساء التحرير علي وزارة نظيف إنتهي في اليوم التاني مباشرة وإتحول لمدح
وسبحان مغير الأحوال طالما ممتاز نو نو شايف إن مبارك ما إتدخلش في الموضوع
مصر ببساطه بقت سلطه
ومبارك لا مؤاخذه ناقص إنه8 يقول للناس يناموا مع نسوانهم إيمتي
والعيال الفرافير الصغيرين يرغوا الصابون إيمتي
أنا آسف لا مؤاخذه وإحنا في رمضان وأنا والله محترم وما كتبتش بالشكل ده قبل كده
ورغم إني النهارده قاعد ألف حشيش من قبل الفطار ومونون إلا إن سبب الكلام ده مش كده
لأن أنا ضرّيب قديم
بس كل بني آدم وله طاتقه
وطاقة القدر لو مفتوحه الليله
هادعي إن ربنا ياخد مبارك ببلاويه ووشه العكر إللي ما شفناش من وراه يوم عدل
أما لو شفته بقي
وحظه العفش ساقه في طريقي
مش هاقتله
ولا هاعمل فيه زي أبو العربي بتاع بورسعيد إللي إتهموه كدب
ولا هاحاول محاوله فاشله زي بتاع أديبس أبابا أو مطار أنشاص
لأن أنا ضد مبدأ القتل أيّاً كان السبب
بس بصراحه
هاخلي إللي مايشتري يتفرّج

الأربعاء، 3 أكتوبر 2007

أكتوبر............... جتنا ستين نيله

بما أننا نعيش أياماً إحتفاليه كريمه وكبيره علي أصعده عدّه منها ولا شك صعيد الاحتفال بنصر أكتوبر كما يسمي من الدوائر الرسميه
وبما ان صعيد الإحتفال الأساسي هي أيام رمضان المباركه فقد أحسست أنه لابد من الكلام بصراحه ودون مواربه مراعاة للحق
وحرمة الأيام الكريمه
وما يعتما في داخلي قبل السادات وعائلته ومن أتي بهم من المعتوهين والمتخلفين عقلياً لصدارة المشهد دون سند من خبره أو تاريخ أو عقل أو تفكير ودون وازع من ضمير أو أخلاق أو خوف علي هذه البلد أو حتي خوف من حكم التاريخ الذي لا يرحم أحداً
دائماً ماتوضع أكتوبر ككفه مقابله وراجحه في الغالب في مقابل كفة يونيو 1967
لكن الحق فيما أعتقد يأبي أن تقاس الأمور علي هذه الشاكله
والتاريخ أيضاً يأبي التزييف والتجهيل
أنا وبحق يقف الصواب والضمير وتقف الحقائق التاريخيه إلي جواره لست ناصرياً ولا ساداتياً ولا مباركياً ولست من محبي ومحترفي الإيديولوجيات الشخصيه
لكننا إزاء قضيه كبيره ومهمه تحدث فيها الكثيرون منهم من وفّاها حقها ومنهم من أغمطها إيّاه
قد يري البعض أن الموضوع ليس محل أهميه كبيره في ظل ظروف راهنه شديدة القسوه والسواد تمر بها البلد
لكني قبل التطرق للموضوع أري أنه لا يقل أهميه عن هذه الظروف مع تغليب أهميته في رأيي الشخصي
لأنه صنع زعامات واهيه
وأدي لتضليل الرأي العام وتشويه القضيه وتغيير خريطة المنطقه
وتغير موازين القوي في إتجاه ليس في صالح مصر ولا الأمه العربيه والأنكي أنه أتي بمبارك إلي سدّة الحكم ليكمل درب سلفه في التشويه والبيع والمتاجره بالبلد والقضيه لصالح مجد شخصي وتخليد لإسمه في دوائر المعارف الخارجيه
لا شك أن الوضع كان متدهوراً في أواخر أيام عبد الناصر خاصة وأن جزءً كبيراً مهمّاً وعزيزاً علينا وإستراتيجياً لدرجة تهديد البلد بأكمله قد ضاع في حرب خاطفه غادره غير متوقعه
لكننا لا نستطيع أن ننكر أن القوات المسلحه المصريه لم تنته ولم تهادن أو تستسلم للهزيمه وعقب النكسه بشهور قليلهقامت بعمليه كبيره هي عملية تدمير إيلات
ثم بدأت حرب الإستنزاف والتي يعتبرها الخبراء العسكريون وأن شخصياً أوافقهم أنها أشرف وأفضل حرب خاضتها مصر في العصر الحديث
ثم أتت مبادرة روجرز والتي قبلها ناصر في أغسطس 1970 أي قبل وفاته بأيام ليعيد ترتيب أوراقه إستعداداً للحسم
لكن القدر لم يمهله
وأتي السادات متشحاً بشرعيه مستمده من عبد الناصر والثوره التي ألقي بكثير من رجالها في السجون ومتشحاً ايضاً بالخطتين جرانيت 1 وجرانيت 2
وهما الخطتان التي تم تنفيذ حرب السادس من أكتوبر من خلالهما
لكن السادات كان يري أن مسألة التحرير شئ شبه مستحيل
وصرح بشكل قاطع أن أكتوبر حرب تحريك وليست حرب تحرير
وهو ماتم بالفعل فقد حصلت لنا الحرب علي أربعة عشر كيلو متر من الضفه الشرقيه للقناه وداخا أرض سيناء
ثم بدأ السادات يتنازل بعد تحصيل أقصي طموحاته التي كان يصبو إليها
وألقي 99% من أوراق اللعبه في يد الولايات المتحده الأمريكيه
فرحاً بالسفر والإستضافه في كامب ديفيد وتقبيل زوجة كارتر في مقابل تقبيل كارتر للسيده جيهان السادات مفتخراً بأنه رئيس مسلم لدوله مسلمه
ومنتشياً بأنه أحد عشرة رؤساء يتحلون بالشياكه في المظهر
وبائعاً للقضيه المصريه في مقابل الهاله الغعلاميه
وحتي لا أطيل في هذا الموضوع لأن لي فيه كلام آت بإستفاضه يكفي أن أشير انه باع البلد في الحرب وباعها في السلام وليس أبلغ من التوضيح إلا أن أقول أن المشير محمد عبد الغنهي الجمسي أحد مهندسي حرب أكتوبر لما رأي مسودة الإتفاقيه ونظر للسادات الذي هز له رأسه بالموافقه
خرج من القاعه ليخرجوا خلفه يجدوه منخرطاً في بكاء حاد
وليس أكبر في مسيرة الأخطاء الخاصه بوكسة أكتوبر
من
انها كانت جسر الشرعيه التي أتي عليه مبارك رغم أنه مفتقد للمقومات الأساسيه فكرياً وثقافياً اللهم إلا التميز في العسكريه وإطاعة الأوامر وتلبية إحتياجات عائلة السادات وأشقائه
هذا بإختصار جزء يطفئ ما يعتمل داخلي كلما حلت الذكري
ولي لا شك فيها كلام آخرر قادم ومستفيض
فليس أشنع من تذوير التاريخ لصالح أناس لا يستحقون إلا أحقر ركن مظلم فيه

روحانيات وعبر

العالم ما بقيتش تصدّق
إن الصعب ساعات يتحقق
وإن التايه له يوم يرجع
والكدّاب ها يخاف وها يصدق

والعالم ما بقيتش تصدّق






يارسول الله طمِّن قلبك
دول كدِّبوا غيرك من قبلك
لكن ربك فيهم نصرك
ونجومك باتت تلألأ








والعالم ما بقيتش تصدّق








صدِّيق يا صديق إمضي ف حربك
بإسامه ومن غيره هاتربك
لو نبي مزعوم أو جيش مشرك
مش قوّه ده حق بيتحقق








والعالم ما بقيتش تصدّق








يا فاروق القدس بتفتحلك
أبوابها تخطّيها برجلك
والأقصي بيتشوّق فرضك
مع ضيّ الشمس إللي بتشرق









والعالم ما بقيتش تصدّق









يا جِمال عثمان وقت الضيقه
يامراكب في البحر طليقه
كفِّنا معقوده علي حقيقه
مجدنا م المغرب للمشرق









والعالم ما بقيتش تصدّق








يا أبو الحسنين سيفك حكمه
هايخرَّج نجفك م الضلمه
ماتقولش خوارج ومعاويه
ماتسيبش الإسلام يتفرّق









والعالم ما بقيتش تصدّق








يا صلاح الدين خدنا وعدّي
مافيناش ولا عربي ولا كردي
في ترابها جدودك مع جدّي
في سماها سنينا بتتزوّق








والعالم ما بقيتش تصدّق







يا معز لدين اللله غيتنا
يا سيوف الشيعه يا سنتنا
ده الأزهر بيساع لمّتنا
والكعبه عشانّا بتتزوق






والعالم ما بقيتش تصدّق







يا قطز مملوك الناس سيدهم
وتتارهم علي إيدنا عبيدهم
والله يقوينا ونبعدهم
وعنادهم في بحورنا هايغرق









والعالم ما بقيتش تصدّق


إن الصعب ساعات يتحقّق
وإن التايه له يوم يرجع
والكدّاب هايخاف وها يصدق

والعالم ما بقيتش تصدّق

بلدنا فيها جمال

بلدنا فيها جمال
وجمالها فاق حسني
أنا اللي كنت مثال
في جمال وف حسني
فيها سرور وكمال
وتلال محبه ومال
ماتلاقي فيها محال
ولا لص مش وطني


بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني



بلدنا جنه بدون بيبان
مفتوحه حتي للشيطان
ماترد ضيفها لو جعان
تدبح عيالها وتطعمه


تديله خيرها وخير ترابها
وتعفي عنه لو خربها
ضيفنا حتي ولو نهبها
بأي عين هنكلمه


كرم الضيافه يلزمه
مبعوث رفيع ونحزّمه
يروح لضيفنا ويعزمه
علي كيف هواه يهدم ويبني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها حرّ وزمهرير
فيها ألف وجيه وزير
والصغّير والكبير
طراطير ولازم ليه تغني


فيها فكر رشيد ماددلي
ألف إيد في الليل تقيد لي
وإللي راح بكرامتي عادلي
وجه قعدلي ف عيني نني





بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها كنز (غالي) مالي منه ايد
فيها (عزّ) يهز لو حتي الحديد
فيها مَزّ بوِزّ وبدم وصديد
بس ليه ع الطيبين بس التجني


فيها الحمار مابقاش يجر كارو ليه
كده فجأه صار بيجر ماركة شيفروليه
راحت عليك يا قطر ولّع باللي فيه
عدوك المغرور (منصور) وأقوي مني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني




فيها عقل (نظيف) جلبلي
شرق غرب بحري قبلي
صحه زي وعل جبلي
ثقافه نورها زاد حرقني


فيها شيخ شيّخ صفوفي
طنطاوي كان أو كان منوفي
أهو جيش بيصنع فيلمنوفي
بطوله زايفه فضحها ظني




بلدنا فيها جمال وجمالها فاق حسني



فيها مجد بتاع غناوي
فيها رقص علي القهاوي
هزّ وسط وهز مبدأ
في المكاسب والبلاوي


فيها ماللي تحب تسمع
أو تشوف لو كنت غاوي
سيرك خاوي وفيه أبالسه
بس صاحب السيرك حاوي

ناوي

ناوي حتي ولو ماناوي
الحقيقه أنا ليها راوي
هقولها صبح وف العشاوي
حقيقه فعلاً غصب عني
دي بلدنا فيها جمال
وجمالها فــــــــــــــاااااااااااااااااااااق حسني